Skip links

24.04.2020 Powietrze

Propozycja zajęć na dzień 24.04.2020

Grupa: Biedronki 

Temat: Powietrze

Do pobrania: Biedronki – Zajęcia 21

Cel 

Dziecko:

  • wskazuje słowa zaczynające się taką samą głoską;
  • wie w czym powietrze pomaga człowiekowi;
  • doskonali sprawności manualne wykonując wiatraczek zgodnie z instrukcją.

 

Zabawa 1 

Na początek trochę ruchu, wykorzystaj do tego piosenkę. Zaproś wszystkich domowników i baw się świetnie!

https://supersimple.com/song/pinocchio/

Zabawa 2 

„Sylabowe zabawy” poniżej zamieściłam 3 obrazki. Proszę abyś podzielił nazwy tych przedmiotów na sylaby i wyodrębnił pierwszą głoskę w nazwie każdego obrazka np. u-my-wal-ka : u  Następnie z pośród pozostałych obrazków wybrał te, których nazwa zaczyna się tą samą głoską np. konik – komin

Zabawa 3

„Wąchamy powietrze” – zabawa pobudzająco-hamująca. Poproś rodzica o wystukiwanie rytmu np. klaszcząc czy uderzając rękoma o uda. Kiedy rodzic wydaje dźwięk maszeruj lub biegaj zgodnie z jego tempem i rytmem, natomiast kiedy rodzic przestaje „grać” wciągnij głęboko powietrze nosem i wydychaj ustami. 

 

Zabawa 4

“Piotruś i powietrze” L.J.Kerna –

“Piotruś i powietrze”

 

Był pewien chłopiec w różowym swetrze,

którego raz zapytano:

-Czym chciałbyś zostać, Piotrusiu?

-Powietrzem!

-Dlaczego powietrzem?

-Ano,

Dlatego, proszę mamusi,

że ono nic robić nie musi.

Pobladła biedna mama z wrażenia,

-Ot, los, mieć syna lenia.

Wieczorem poszedł Piotruś do łóżka,

mamusia światło zgasiła

i zasnął Piotruś, a Dobra Wróżka

w powietrze go zamieniła.

I nagle patrzcie, co to się dzieje?

Piotruś po świecie wieje.

W miastach uderza o domów mury,

w górze na niebie rozpędza chmury,

Na morzu białe spostrzega żagle,

więc mocno dmucha w te żagle nagle.

Na szosach siwe podnosi kurze,

organizuje trzy groźne burze,

porusza liście na wszystkich drzewach,

we wszystkich ptasich gardziołkach śpiewa.

Jest jednocześnie we wszystkich stronach,

w samochodowych siedzi oponach,

wierci się, kręci, tańczy jak fryga,

aeroplany na sobie dźwiga.

I – to już największa heca –

dmucha jak wariat we wszystkich piecach…

Rano, gdy zbudził się, przetarł oczy

i rzekł:

-Zmęczyłem się bardzo w nocy.

Nie przypuszczałem, proszę mamusi,

że tak powietrze pracować musi.

 

Czy też uważasz, że powietrze nic nie robi ? Spróbuj powiedzieć rodzicowi w czym powietrze pomaga człowiekowi. W razie trudności poproś rodzica o ponowne przeczytanie i wspólnie odpowiedzcie na to pytanie. 

 Zabawa 5

„Wiatraczek” – zapraszam Cię do zabawy plastyczno-konstrukcyjnej. Poniżej filmik instruktarzowy – udanej zabawy. 

Bardzo chętnie zobaczę Twój wiatraczek – poproś rodzica aby zrobił zdjęcie Tobie z Twoim wiatraczkiem i wysłał je do mnie 🙂

 

https://www.youtube.com/watch?v=C0Rugzrpgv8

 

Zabawa 6 dodatkowa 

 

Jeśli masz jeszcze ochotę zachęcam Cie do wykonania kilku eksperymentów. Z pośród moich propozycji możesz wykonać tylko te, które szczególnie Cie interesują. 

“Zaczarowane słoiki” – gaszenie świeczek przykrywanych słoikiem. Wnioski: bez dostępu powietrza płomień gaśnie

„Pływające pojemniki” – zakręcone pojemniki plastikowe. Wniosek: Nie są puste – zawierają powietrze

„Balony – “odrzutowce”: puszczanie nadmuchanych, ale nie zawiązanych balonów. Wniosek: powietrze wylatuje z balonów i powoduje ich ruch

”Fale ze słomki” – dmuchanie przez słomkę na wodę w misce. Wniosek: ruch powietrza wywołuje fale na wodzie

”Samodmuchające się balony” – napełnianie się balonów przez założenie ich na butelkę szklaną zanurzoną w gorącej wodzie. Wniosek: powietrze w rozgrzanej butelce rozszerza się, jest go coraz więcej i powoduje napełnianie się balonów

Źródło zabaw badawczych: https://www.wychowanieprzedszkolne.pl/scenariusz-zajec-dla-4-latkow-zabawy-z-powietrzem/

 

Miłego dnia! Pozdrawiam 

Zostaw komentarz

Name*

Website

Komentarz

Zmiana wielkości tekstu
Kontrast

Korzystając z naszej strony, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies . Zaktualizowaliśmy naszą politykę przetwarzania danych osobowych (RODO). Więcej o samym RODO dowiesz się tutaj.