Propozycja zajęć na dzień 24.04.2020
Grupa: Biedronki
Temat: Powietrze
Do pobrania: Biedronki – Zajęcia 21
Cel
Dziecko:
- wskazuje słowa zaczynające się taką samą głoską;
- wie w czym powietrze pomaga człowiekowi;
- doskonali sprawności manualne wykonując wiatraczek zgodnie z instrukcją.
Zabawa 1
Na początek trochę ruchu, wykorzystaj do tego piosenkę. Zaproś wszystkich domowników i baw się świetnie!
https://supersimple.com/song/pinocchio/
Zabawa 2
„Sylabowe zabawy” poniżej zamieściłam 3 obrazki. Proszę abyś podzielił nazwy tych przedmiotów na sylaby i wyodrębnił pierwszą głoskę w nazwie każdego obrazka np. u-my-wal-ka : u Następnie z pośród pozostałych obrazków wybrał te, których nazwa zaczyna się tą samą głoską np. konik – komin
Zabawa 3
„Wąchamy powietrze” – zabawa pobudzająco-hamująca. Poproś rodzica o wystukiwanie rytmu np. klaszcząc czy uderzając rękoma o uda. Kiedy rodzic wydaje dźwięk maszeruj lub biegaj zgodnie z jego tempem i rytmem, natomiast kiedy rodzic przestaje „grać” wciągnij głęboko powietrze nosem i wydychaj ustami.
Zabawa 4
“Piotruś i powietrze” L.J.Kerna –
“Piotruś i powietrze”
Był pewien chłopiec w różowym swetrze,
którego raz zapytano:
-Czym chciałbyś zostać, Piotrusiu?
-Powietrzem!
-Dlaczego powietrzem?
-Ano,
Dlatego, proszę mamusi,
że ono nic robić nie musi.
Pobladła biedna mama z wrażenia,
-Ot, los, mieć syna lenia.
Wieczorem poszedł Piotruś do łóżka,
mamusia światło zgasiła
i zasnął Piotruś, a Dobra Wróżka
w powietrze go zamieniła.
I nagle patrzcie, co to się dzieje?
Piotruś po świecie wieje.
W miastach uderza o domów mury,
w górze na niebie rozpędza chmury,
Na morzu białe spostrzega żagle,
więc mocno dmucha w te żagle nagle.
Na szosach siwe podnosi kurze,
organizuje trzy groźne burze,
porusza liście na wszystkich drzewach,
we wszystkich ptasich gardziołkach śpiewa.
Jest jednocześnie we wszystkich stronach,
w samochodowych siedzi oponach,
wierci się, kręci, tańczy jak fryga,
aeroplany na sobie dźwiga.
I – to już największa heca –
dmucha jak wariat we wszystkich piecach…
Rano, gdy zbudził się, przetarł oczy
i rzekł:
-Zmęczyłem się bardzo w nocy.
Nie przypuszczałem, proszę mamusi,
że tak powietrze pracować musi.
Czy też uważasz, że powietrze nic nie robi ? Spróbuj powiedzieć rodzicowi w czym powietrze pomaga człowiekowi. W razie trudności poproś rodzica o ponowne przeczytanie i wspólnie odpowiedzcie na to pytanie.
Zabawa 5
„Wiatraczek” – zapraszam Cię do zabawy plastyczno-konstrukcyjnej. Poniżej filmik instruktarzowy – udanej zabawy.
Bardzo chętnie zobaczę Twój wiatraczek – poproś rodzica aby zrobił zdjęcie Tobie z Twoim wiatraczkiem i wysłał je do mnie 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=C0Rugzrpgv8
Zabawa 6 dodatkowa
Jeśli masz jeszcze ochotę zachęcam Cie do wykonania kilku eksperymentów. Z pośród moich propozycji możesz wykonać tylko te, które szczególnie Cie interesują.
“Zaczarowane słoiki” – gaszenie świeczek przykrywanych słoikiem. Wnioski: bez dostępu powietrza płomień gaśnie
„Pływające pojemniki” – zakręcone pojemniki plastikowe. Wniosek: Nie są puste – zawierają powietrze
„Balony – “odrzutowce”: puszczanie nadmuchanych, ale nie zawiązanych balonów. Wniosek: powietrze wylatuje z balonów i powoduje ich ruch
”Fale ze słomki” – dmuchanie przez słomkę na wodę w misce. Wniosek: ruch powietrza wywołuje fale na wodzie
”Samodmuchające się balony” – napełnianie się balonów przez założenie ich na butelkę szklaną zanurzoną w gorącej wodzie. Wniosek: powietrze w rozgrzanej butelce rozszerza się, jest go coraz więcej i powoduje napełnianie się balonów
Źródło zabaw badawczych: https://www.wychowanieprzedszkolne.pl/scenariusz-zajec-dla-4-latkow-zabawy-z-powietrzem/
Miłego dnia! Pozdrawiam