Skip links

10.06.2020 Zakładamy zielnik

Data: 10.06.2020r.

Temat: Zakładamy zielnik. 

Do pobrania: Motylki- Zajęcia 53

Cele:

– wie, jakie korzyści wynikają z funkcjonowania ekosystemu łąki

– zna zastosowanie ziół

– przygotowuje zielnik z zebranych przez siebie okazów roślin

 

1„Co nam daje łąka?” – rozmowa na podstawie zdobytych doświadczeń.

Porozmawiaj z rodzicem nt. łąki. Postaraj się wymienić jak najwięcej korzyści wynikających z funkcjonowania ekosystemu łąki. [odpoczynek, pastwiska dla zwierząt wiejskich, miejsce zamieszkania licznych gatunków zwierząt – w tym owadów, miejsce rozwoju i wzrostu roślinności]

 

2 „Zielarz” – zabawa ruchowa ze śpiewem.

Zaproś domowników do zabawy. „Zielarz” spaceruje po wnętrzu koła z koszyczkiem ziół, a pozostałe osoby trzymając się za ręce, maszerują po obwodzie koła i śpiewają piosenkę na melodię popularnej melodii ludowej „Poszło dziewczę po ziele”. W czasie refrenu zielarz wybiera jedną osobę, wręcza jej koszyczek i zamieniają się miejscami. Zabawa rozpoczyna się od nowa.

Zielarz

Poszedł zielarz po ziele, po ziele, po ziele,

nazbierał go niewiele, niewiele, bęc.

Przyjdzie do was choroba, choroba, choroba,

ziele dam wam dla zdrowia, dla zdrowia, bęc.

Ref. Ej, ty, ty, ej, ty, ty,

ziele leczy, lecz się ty!

Możesz zatańczyć i zaśpiewać wg tradycyjnej wersji. Poproś rodzica o włączenie poniższego filmiku.

Link do piosenki z pokazywaniem „Poszło dziewczę po ziele”:

https://www.youtube.com/watch?v=YXzJ0awkXLs

Spróbujcie teraz zatańczyć oraz zaśpiewać wzorując się na filmiku. Miłej zabawy!

 

3 „Do czego są nam potrzebne zioła?” – zabawa dydaktyczna.

Przyjrzyj się poniższym ilustracjom (w załącznikach). Z pomocą rodzica postaraj się przyporządkować nazwy ziół do odpowiednich ilustracji (nazwy w załącznikach- plik word). Rodzic opisuje wygląd rośliny, a ty wskazujesz roślinę i przyporządkowujesz nazwę.

 

Następnie rodzic czyta lub opowiada, w czym pomagają zioła.

[np. szałwia – płukanie ust, usuwa afty i pleśniawki; rumianek – przynosi ulgę przy bólach brzucha i alergicznych odczynach na skórze; mięta – korzystnie wpływa na bóle brzucha; krwawnik – przyspiesza gojenie ran; rozmaryn – zabija wirusy i bakterie, pomaga utrzymać

organizm w zdrowiu; melisa– działa uspokajająco (problemy z zasypianiem oraz ze stresem), przeciwbakteryjnie, przeciwwirusowo ].

[Kiedy nie było lekarstw dostępnych w aptece, ludzie zbierali zioła i z nich przyrządzali dla zdrowia okłady, napary i inhalacje. Poza tym zioła mają wspaniały zapach i poprawiają smak potraw, do których się je dodaje.

Dzieci nie powinny samodzielnie stosować ziół. Wprawdzie są one zdrowe, ale nieprawidłowo stosowane mogą zaszkodzić lub wywołać uczulenia.]

 

4 „Zakładamy zielnik” – zabawa dydaktyczna.

Z pomocą rodzica lub starszego rodzeństwa wykonaj zielnik. Podczas spaceru nazbieraj znane okazy. Włóż pomiędzy gazety i przyciśnij czymś ciężkim, np. książką. Będziesz musiał poczekać aż kwiatki się ususzą. Zmieniaj gazety co ok. 3 dni, by nie pojawiła się pleśń. Ususzoną roślinę przyklej za pomocą taśmy do kartki i podpisz. Stwórz własny zielnik. Miłej zabawy!

 

5 „Rumianek”– praca plastyczna.

Potrzebna będzie krepa (biała, żółta i zielona), klej wikol/ magic, nożyczki, kolorowa kartka A4. Przyjrzyj się poniższej ilustracji (w załącznikach). Wraz z rodzicem lub starszym rodzeństwem wykonaj własne kwiatki rumianku. Możesz również wykonać pracę wg własnego pomysłu. Udanej zabawy!

Źródło: https://janekwedrowniczek.naszsrem.pl/maki-realizacja-podstawy-programowej-wychowania-przedszkolnego-5/

Zostaw komentarz

Name*

Website

Komentarz

Zmiana wielkości tekstu
Kontrast

Korzystając z naszej strony, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies . Zaktualizowaliśmy naszą politykę przetwarzania danych osobowych (RODO). Więcej o samym RODO dowiesz się tutaj.