NADCHODZI LATO
Grupa: Myszki
Data: 22.06.2020r.
Temat: Z pamiętnika podróżnika.
Do pobrania: Myszki – Zajęcia 59
Cel:
– bierze udział w zabawach badawczych z balonami
Przebieg zajęć:
1.„Z wiatrem” – słuchanie opowiadania M. Strzałkowskiej i rozmowa na temat treści.
Z wiatrem
Było upalne lato. Rozgrzane, pachnące słońcem powietrze drgało od skwaru. Na ukwieconej łące Baj i Bajeczka puszczali latawce. Latawiec Bajeczki miał kształt wielkiej stokrotki, a Baja – smoka z otwartą paszczą.
– Dzieci chowajcie się do cienia! – zawołała siedząca pod drzewem mama.
Wtem silny poryw wiatru wyrwał z rąk rodzeństwa sznurki i oba latawce poszybowały w górę… Leciały jeden obok drugiego, kołysząc się i wirując, niesione podmuchami wiatru…
– Ciekawe, co na to powiedzą ptaki – zadumała się Bajeczka.
– Powiedzieć, to nic nie powiedzą, ale pewnie się zdziwią – odparł Baj.
– Nie stójcie na trawce!
– Gonimy latawce! – rozległ się za nimi znajomy głos.
– O! Owieczka! – ucieszyła się Bajeczka na widok owieczki w słomkowym kapeluszu.
– O! Balon! – ucieszył się Baj na widok owieczki w balonie.
Rodzeństwo ochoczo wskoczyło do kosza balonu i za moment cała trójka szybowała wysoko w pogoni za latawcami.
– Latamy jak ptaki! Z każdej strony otacza nas powietrze! – krzyknął Baj. (…)
– Wszystko jest takie malutkie! A ludzie wyglądają jak robaczki! O, tam jakaś pani wiesza pranie! – zauważył Baj. (…)
– Ojej! Ale kiwa! – przestraszyła się Bajeczka, gdy uderzony podmuchem wiatru balon przechylił się na lewą stronę.
Ale Bajowi bardzo się to podobało. (…)
I właśnie w tej chwili wiatr zatańczył oberka, zakręcił, zawirował i przygnał oba latawce wprost do rąk Baja i Bajeczki.
– Trzymaj się mocno, Bajeczko! – upomniał siostrę Baj.
– Przecież trzymam! Już mi nie ucieknie! – uspokoiła brata Bajeczka.
Latawce były uratowane! (…)
I po chwili balon wylądował miękko na łące, tuż obok taty i mamy.
– Jak się macie?! – krzyknęła do nich owieczka.
– Dzień dobry! Co za spotkanie! Ucieszyli się mama i tata. (…)
– A może udalibyśmy się wszyscy na wspólną wyprawę w nieznane? – zaproponowała owieczka. (…)
– Mam pomysł na wspólną wyprawę! (…)
– Jaki pomysł? – zainteresowali się wszyscy.
– Nie powiem – odpowiedziała owieczka.
– Może wyprawa w kosmos? – powiedział z nadzieją Baj.
– Nie! Do dżungli! Takiej pełnej małp, krokodyli i węży! – zawołała Bajeczka.
– Ja bym wolał na biegun północny – oznajmił tata.
– Na biegun północny? – wzdrygnął się na samą myśl o lodowatym biegunie Baj. – To ja wolę zostać w domu.
– Moglibyśmy cofnąć się w czasie. Długie suknie, kapelusze, wachlarze … – rozmarzyła się mama.
– Zgadujcie, zgadujcie! I tak nie zgadniecie! Wymyśliłam coś specjalnego! Ale nie powiem! To będzie niespodzianka! – cieszyła się owieczka.
I tak gwarząc sobie wesoło, wędrowali przez pachnącą trawą łąkę. A dookoła kwitło upalne, skąpane w słońcu lato.
Małgorzata Strzałkowska
Pytania do opowiadania:
Gdzie bawili się Baj i Bajeczka?
Dokąd lecieli balonem?
Czy dotarli do celu wyprawy?
Na jaki pomysł wpadła owieczka?
Dokąd na wyprawę chcieli wyruszyć poszczególni członkowie rodziny?
A wy gdzie chcielibyście wyjechać na letnią wyprawę?
2. „Jak można podróżować?” – zabawa edukacyjna.
Link do bajki edukacyjnej „Środki transportu”
https://www.youtube.com/watch?v=Mss394U8tJg
3. „Niech żyją wakacje” – zajęcia muzyczne; nauka piosenki.
Link do piosenki „Niech żyją wakacje”
https://www.youtube.com/watch?v=VqwHPfrXbHo
„Niech żyją wakacje”
Niech żyją wakacje
Niech żyje pole i las
I niebo i słońce
Wolny swobodny czas.
Pojedzie z nami piłka
i pajac i skakanka,
będziemy grać w siatkówkę
od samiutkiego ranka.
Gorące złote słońce
na ciemno nas opali
w przejrzystej bystrej rzece
będziemy się kąpali.
Niech żyją wakacje
Niech żyje pole i las
I niebo i słońce
Wolny swobodny czas.
4. „Dlaczego balon lata?” – eksperymenty z balonami.
Weź balon, nadmuchaj go i zawiąż. Sprawdź, czy balon unosi się w powietrzu czy opadają. Zastanów się, dlaczego twój balon, chociaż mały, nie unosi się, a wielkie balony potrafią wznieść się w powietrze i unieść nawet kosz z pasażerami.
Następnie rodzic wyjaśnia, że wszystko dzieje się za sprawą ciepłego powietrza, które ulatuje w górę. Aby to udowodnić, rodzic przygotowuje dwie miski z wodą (w jednej gorąca, w drugiej zimna) oraz szklaną butelkę i balonik. Dziecko nakłada balonik na szyjkę butelki. Rodzic wkłada ją do miski z bardzo gorącą wodą. Powietrze, które ogrzało się w butelce, unosi się i wypełnia balonik. Kiedy butelka zostanie włożona do miski z lodowatą wodą, wtedy powietrze się ochładza i balonik się kurczy. Podobnie jest w przypadku dużych balonów. Gdy wypełniają się ciepłym powietrzem, pęcznieją i unoszą się, gdy powietrze w nich stygnie, opadają.
5. Wyprawa balonem” – zabawa edukacyjna z kartą pracy.