Skip links

25.03.2020 Potrafimy segregować śmieci

 

DUZI I MALI OBROŃCY PRZYRODY

Grupa: “Myszki”

Data: 25.03.2020r.

Do pobrania: Myszki – Scenariusz 1

Temat: Potrafimy segregować śmieci.

Cele szczególne:

– układa rytmy według wzoru
– wie jak segregować śmieci
– eksperymentuje ruchem, rozwijając swoją wyobraźnię muzyczną

 

Przebieg zajęć:

  1. Ułóż to co ja – zabawa matematyczna, układanie rytmów.

Dziecko dostaje np. kolorowe nakrętki, wycięte figury geometryczne itp. i układa różne rytmy według wzoru podanego przez rodzica,
np. jedna zakrętka, odstęp, dwie zakrętki;
trójkąt, kwadrat, koło, trójkąt, kwadrat, koło…..

Wzory ułożone według pomysłów rodzica.

  1. Śmiecenie” – słuchanie opowiadania G. Kasdepke połączone z rozmową kierowaną.

Babcia Joasia trochę obawiała się zabrać Kubę

i Bubę do kina – bo też dobrze wiedziała, do czego

są zdolne jej drogie wnuczęta. Ale pan Waldemar

nalegał; wkrótce miał zostać mężem babci Joasi

i bardzo chciał zaprzyjaźnić się z bliźniakami.

Dlatego w sobotni wieczór ruszyli całą czwórką na film.

Mimo początkowych obaw babci Joasi, Kuba i Buba

zachowywali się nadzwyczaj przyzwoicie; powiedzieli

„dzień dobry”, podziękowali za zaproszenie, nie

hałasowali, nie bili się, nie kłócili, byli nawet ładnie

i czysto ubrani – innymi słowy: „Nie te dzieci!”…

– Przeczytaliście do końca podręcznik dobrych

manier? – szepnęła babcia, zdziwiona, że Kuba

i Buba nie szeleszczą nawet za bardzo papierkami

od słodyczy.

– Prawie – odszepnął Kuba. – Jesteśmy kulturalni do litery „s”…

– Jak to? – zdziwiła się babcia Joasia.

Siedzący z tyłu ludzie syknęli niecierpliwie.

– Znamy wszystkie hasła od litery „a” do litery „s”

– wyjaśniła szeptem Buba. – Czyli od „Autograf”

do „Sztućce” …

– No, no… – zdziwiła się babcia Joasia.

Jeszcze bardziej była zdziwiona, gdy w kinie

zapaliło się światło.

– A o śmieceniu nic tam nie było?… – jęknęła,

patrząc na walające się u stóp Kuby i Buby papierki

od słodyczy.

– No co ty, babciu?! – Kuba spojrzał na nią ze

zdumieniem. – Nie znasz alfabetu?!

– Właśnie – poparła go Buba. – „Śmiecenie” jest

dopiero na literę „ś”!…

 

Grzegorz Kasdepke

Źródło: G. Kasdepke, „Śmiecenie” [w:] „Bon czy ton…

Savoir-vivre dla dzieci”, Wydawnictwo Literatura, Łódź

2004, s. 118–119.

Po odczytaniu opowiadania rodzic zachęca

dzieci do wypowiedzi na jego temat, zadając pytania:

Kto był głównym bohaterem opowiadania? W jakie

miejsce wybrali się bohaterowie? Jak Kuba i Buba

zachowywali się w kinie? Co niewłaściwego zrobili?

Jak powinni się zachować? Czy wiecie, dlaczego nie

można śmiecić? Co by się stało, gdyby ludzie po sobie

nie sprzątali?.

  1.  „Co do czego wrzucamy?” – burza mózgów, klasyfikacja jakościowa

Rodzic kładzie worki lub pojemniki na śmieci (w odpowiednich kolorach) w jednym rogu, a w drugim, np. zmieszane różne śmieci. Następnie zadaje pytania: Do którego worka wrzucimybutelkę plastikową? Do którego worka włożymy pojemnik szklany? Do którego worka włożymy papier? A do którego obierki?.

Po umieszczeniu w odpowiednich workach pojedynczych śmieci rodzic pokazuje podpisy do worków oraz wspólnie z dziećmi umieszcza je przy właściwych workach. Następnie zaprasza kolejno chętne dzieci, aby posegregowały pozostałe śmieci.

Rodzic zadaje dzieciom pytanie: Po co segregujemy śmieci?. Podczas rozmowy dzieci dochodzą do wniosku, że każdy powinien segregować śmieci, bo jest to przejaw dbałości o środowisko. Dzięki temu surowce mogą być powtórnie przetworzone.

Do zadania potrzebujemy: worki na śmieci  lub pojemniki (niebieski, żółty, zielony, szary), napisy: „szkło”, „plastik”, „papier”, „bioodpady”, przykładowe śmieci każdego rodzaju, np. butelki plastikowe, szklane pojemniki, papierki po słodyczach, obierki.

4.  „Jaki to dźwięk?” – zabawy słuchowe
Rodzic uderza drewnianym patyczkiem po kolei w worki z odpadami z poprzedniego zadania. Dziecko próbuje zgadnąć, w co uderzał rodzic.

Co potrzebujemy: worki z odpadami z poprzedniego zadania, drewniany patyczek

  1. „Kula z papieru” – zabawa ruchowa z elementem rzutu

Zrób  trzy papierowe kule i próbuj trafić nimi do kosza.

  1. „Taniec przyjaciela przyrody” – swobodny taniec z paskami bibuły lub chustą

Ustań swobonie na podłodze trzymając paski bibuły lub chustę w dłoniach. Poruszaj się w rytm muzyki.

 

Zostaw komentarz

Name*

Website

Komentarz

Zmiana wielkości tekstu
Kontrast

Korzystając z naszej strony, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies . Zaktualizowaliśmy naszą politykę przetwarzania danych osobowych (RODO). Więcej o samym RODO dowiesz się tutaj.