Skip links

26.06.2020 Na wyspach Bergamutach

NADCHODZI LATO

Grupa: Myszki

Data: 26.06.2020r.

Temat: Na wyspach Bergamutach.

Do pobrania: Myszki – Zajęcia 63

Cel:

– obserwuje zachowanie różnych przedmiotów na wodzie; rozpoznaje zapis cyfrowy liczb i układa odpowiednią liczbę liczmanów

 

Przebieg zajęć:

  1. „Co pływa, co tonie?” – eksperymenty z wodą.

Weź szerokie naczynie wypełnione wodą. Następnie ułóż na wodzie różne przedmioty: klucze, papierową łódkę, kulkę z plasteliny, kawałek drewienka.

Postaraj się określić, które przedmioty będą pływać, a które zatoną. Rodzic pyta, dlaczego duże statki nie toną. Następnie prezentuje eksperyment, w którym wyjaśnia, że duże znaczenie ma budowa przedmiotu. Kulkę z plasteliny, która wcześniej zatonęła w akwarium, ugniata w kształt łódeczki i układa na wodzie. Będzie ona pływać, a dzieci uświadomią sobie, że nie zawsze to, co jest ciężkie, będzie tonąć.

  1. „Na wyspach Bergamutach” – wysłuchanie wiersza J. Brzechwy połączona z rozmową kierowaną.

Na wyspach Bergamutach

Podobno jest kot w butach,

Widziano także osła,

Którego mrówka niosła,

Jest kura smograjka

Znosząca złote jajka,

Na dębach rosną jabłka

W gronostajowych czapkach,

Jest i wieloryb stary,

Co nosi okulary,

Uczone są łososie

W pomidorowym sosie

I tresowane szczury

Na szczycie szklanej góry,

Jest słoń z trąbami dwiema

I tylko… wysp tych nie ma.

Pytania do wiersza:

Co tu nie pasuje?
Które fragmenty wiersza są zabawne i dlaczego?

 

  1. „Krajobraz Wysp Bergamuta” – zabawa plastyczna.

Zastanów się, jak może wyglądać krajobraz na wyspie, co robią zwierzęta, jak zachowują się ludzie, jakie rośliny rosną. Im bardziej abstrakcyjne pomysły, tym lepiej. Następnie narysuj na dużym arkuszu papieru swoje wyobrażenia.

  1. „Wyspiarska matematyka” – zabawa matematyczna.

Rodzic informuje, że mieszkańcy wyspy nie zapisują liczb, tak jak dzieci w przedszkolu. Używają do liczenia wyłącznie kamyczków lub muszelek.

Następnie prezentuje zapis liczbowy cyfr, a dzieci na karteczkach układają odpowiednią liczbę kamyczków. Następnie nauczyciel opowiada zabawne historyjki, np.

– Było 6 kamyczków, słoń nimi żonglował i zgubił 2. Ile zostało?

– 4 kamyczki leżały na stole, ale kucharz potrzebował jeszcze 5 do dekoracji babeczek. Ile kamyczków potrzebuje w sumie kucharz?,

a dzieci wykonują działania na konkretach, podając wynik po rozwiązaniu zadania i wskazując odpowiednią liczbę spośród wszystkich rozłożonych w widocznym miejscu kartoników.

  1. „Na opak” – twórcza zabawa ruchowa.

Rodzic przypomina dzieciom, że na Wyspach Bergamutach wszystko jest na opak. Kiedy ktoś mówi, że idzie do przodu, to się cofa, a kiedy mówi „wstań”, prosi żeby usiąść. Dlatego teraz, gdy rodzic powie, aby coś zrobiły, mają zrobić wszystko odwrotnie, np. prowadzący mówi: Dotknij swojego nosa, a dzieci dotykają każdej części ciała, tylko nie nosa.

Zostaw komentarz

Name*

Website

Komentarz

Zmiana wielkości tekstu
Kontrast

Korzystając z naszej strony, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies . Zaktualizowaliśmy naszą politykę przetwarzania danych osobowych (RODO). Więcej o samym RODO dowiesz się tutaj.