Skip links

30.06.2020 CO MAJĄ WSPÓLNEGO DESZCZ I CYTRYNA?

CO MAJĄ WSPÓLNEGO DESZCZ I CYTRYNA?
WIELKI TURNIEJ ODKRYWCÓW PRZYRODY.

Grupa: „Niedźwiadki” 6lat
Data: 30.06.2020r. wtorek

Do pobrania: Niedźwiadki – Zajęcia 65
Cele:
– z uwagą słucha wiersza; odpowiada na zadane pytania,
– opisuje cechy przedmiotu na podstawie obserwacji,
– tworzy pracę plastyczną,
– odpowiada na pytania dotyczące ekologii; wie, jak należy dbać o Ziemię,
Przebieg:

  1. Po co jest deszcz? – rozmowa zainspirowana treścią wiersza A. Frączek pt. „Deszcz”.
    Wysłuchaj uważnie wiersza i odpowiedz na pytania.

„Deszcz”
Gwałtu, rety! Co się dzieje?!!
Z nieba znów jak z cebra leje!

Deszcz przemoczył w parku ławki,
Kosz na śmieci i huśtawki,
Zrosił nowy szyld w hotelu,
A pieczarce zmył kapelusz…
Chyba zaraz humor stracę!
Gdy poszedłem z psem na spacer,
Dopadł mnie paskudny katar,
A Burkowi zmokła łata!
A w dodatku nikt dokoła
Nie rozumie mej niedoli:
Ani morze parasoli,
Ani drzewa,
Ani krzaki…
Z gniazdek wyfrunęły ptaki–
W deszczu piórka sobie myją
I deszczówkę z kałuż piją.
Klon z radości się zieleni, a dżdżownica wyszła z ziemi…

Chyba wszystkich ten deszcz cieszy!

Oczywiście oprócz pieszych…

Agnieszka Frączek Źródło: A. Frączek, „Deszcz”, [w:] „Dobre obyczaje, czyli z przyrodą za pan brat”, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 2007, s. 52–53

  • Co robi się mokre, kiedy pada deszcz?,
  • Co może się stać, kiedy deszcz nas przemoczy?,
  • Czy wszyscy nie lubią deszczu?, Kto się cieszy z deszczu?
  1. Co wspólnego ma deszcz z cytryną? – zabawa badawcza, opisywanie cech cytryny.
    Czy wiesz że deszcz ma cechę wspólną z cytryną?
    Określ cechy cytryny i spróbuj określić, która z nich pasuje do deszczu.
    Rodzicu pokrój cytrynę i wyciśnij z niej sok do kubeczka.
    Zaobserwuj pierwszą wspólną cechę – obie rzeczy są mokre.
    Na koniec spróbuj odrobinę soku z cytryny, określ jej smak. Czy wiesz, że deszcz może mieć, tak jak cytryna, odczyn kwaśny? Wysłuchaj uważnie…
    Zwykły, czysty deszcz nie jest szkodliwy dla natury, ale zanieczyszczenia powietrza powodują, że deszcz robi się kwaśny i wówczas szkodzi przyrodzie. Opady niszczą warstwę znajdującą się na liściach. Bez tej warstwy woda bardzo szybko paruje z liści, w rezultacie czego rośliny zielone się wysuszają. Zaczynają chorować, a ich liście (igły) żółkną i opadają. Kwaśne deszcze mają również niekorzystny wpływ na gleby. Kwas wypłukuje z nich wapń. Pozbawione wapnia grunty stają się niezdatne do uprawy. Ziemia robi się jałowa. W takiej nieżyznej ziemi rośliny umierają. Również jeziora cierpią z powodu kwaśnych deszczy. Giną w nich rośliny i zwierzęta, zwłaszcza ryby, które potrzebują czystej wody (pstrągi i łososie).

 

  1. Mój przyjaciel drzewo – praca plastyczna.
    Wyjdź z rodzicem na krótki spacer lub na podwórko i zaobserwuj drzewa.
    Następnie namaluj duże drzewo, uwzględniając zauważone cechy podczas obserwacji. Następnie powycinaj z czasopism i podoklejaj postacie ludzi i zwierząt oraz dorysuj różnego rodzaju elementy, tak aby powstał plakat przedstawiający „Drzewo jako przyjaciela ludzi i zwierząt”

 

4. Wielki turniej odkrywców przyrody – turniej wiedzy z ekologii.
Mam nadzieję, że wiedza o otaczającym nas środowisku nie jest Ci obca! Spróbuj odpowiedzieć na kilka pytań.

  • Powiedz, jak można dbać o czystość na Ziemi.
  • Czego roślina potrzebuje, aby zdrowo rosnąć?
  • Co to znaczy „segregacja odpadów”?
  • Jak można przerobić kubeczek po jogurcie?
  • Co ma wspólnego cytryna i deszczówka?
  • Jak można powtórnie wykorzystać pudełko po butach?– O czym trzeba pamiętać podczas mycia zębów?


Miłego dnia!
Czekam na zdjęcia lub filmiki! : )

Zostaw komentarz

Name*

Website

Komentarz

Zmiana wielkości tekstu
Kontrast

Korzystając z naszej strony, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies . Zaktualizowaliśmy naszą politykę przetwarzania danych osobowych (RODO). Więcej o samym RODO dowiesz się tutaj.