Skip links

17.06.2020 Żółty

17.06.2020r.

Grupa: Sowy (zerówka)

Do pobrania: Sowy- Zajęcia 56

Temat: Żółty

Cele ogólne:

– Utrwalenie kolorów podstawowych.
– Wyrobienie znajomości i umiejętności mieszania barw podstawowych dla uzyskania
barw pochodnych.

Przebieg zajęć :

1„O Białej Krainie i czarnoksiężniku Koloruchu”   

Poproś rodzica lub rodzeństwo o przeczytanie bajki. Wysłuchaj jej uważnie i spróbuj odpowiedzieć na moje pytania  🙂

Bajka o Białej Krainie i czarnoksiężniku Koloruchu  

Dawno temu, za górami, za lasami była kraina, którą nazywano „Białą Krainą”, nie ze względu na porę roku, gdyż śnieg nie padał tam wcale, tylko dlatego, iż wszystko tam było białe. Biała była trawa, białe niebo i słońce, drzewa w kolorze bieli i kwiaty, a domy miały białe ściany i dachy, a zamek króla białe mury i wrota.

Ludzie w tej krainie byli bardzo smutni, nie chciało im się pracować, uprawiać ziemi, sadzić kwiatów, nie zbierali też białych owoców z białych drzew. Całymi dniami siedzieli w domach, tak, jak król płacząc i oczekując, że kiedyś będzie inaczej.

Pewnego dnia król tej krainy wyczytał w wielkiej, mądrej książce, iż daleko mieszka dobry czarnoksiężnik Koloruch, który może coś poradzić na troski króla i jego poddanych. Wybrał się więc król na swoim rumaku w daleką, niebezpieczną podróż, aby odszukać Kolorucha. Zabrało mu to wiele czasu i bogactw, ale król wrócił do swego królestwa z podarunkiem od czarnoksiężnika. Były to trzy barwy, które miały przywrócić kolory w krainie: barwa żółta, niebieska i czerwona. Jednak król nie był do końca zadowolony z podarunku, ponieważ Koloruch był osobą bardzo tajemniczą i nie wyjawił królowi, co ma zrobić, aby otrzymać pełną gamę kolorów. Powiedział tylko, iż trzy podarowane barwy mają w sobie czarodziejską moc, a umiejętnie wykorzystane uszczęśliwią wszystkich. Jednak klucz do zagadki pozostał tajemnicą, a król musiał nauczyć się cierpliwości.

Wróciwszy do królestwa król rozlał trzy kolory po całej krainie: żółć pomalowała słońce, gruszki na drzewie, łany rzepaku na polach, słomiane dachy domów; czerwień – pomalowała cegły, jabłka, wiśnie; kolor niebieski wymalował niebo, szyby w oknach i rzeki. Wszystko wyglądało teraz pięknie i kolorowo, jednak wciąż pozostawało dużo bieli, a poddani wkrótce zaczęli znowu narzekać i prosić króla, by uczynił ich świat w pełni kolorowy. Król czuł się bezsilny, wpadał raz rozpacz raz w złość, aż pewnego dnia zdenerwowany niechcący upuścił pojemnik z niebieską farbą i część koloru wpadła do pojemnika z farbą żółtą. Król ze zdziwieniem zobaczył, że farby mieszając się stworzyły nowy kolor – zielony. Postanowił więc eksperymentować dalej. Niebieski dołożył do czerwieni i otrzymał fiolet. Żółć pomieszał z czerwienią i otrzymał kolor pomarańczowy. A gdy zmieszał wszystkie barwy otrzymał brązowy.

Król zrozumiał, że zagadka czarnoksiężnika tkwiła w umiejętnym pomieszaniu barw, które otrzymał na początku i że w zupełności wystarczyły one, aby Kraina Bieli stała się kolorową krainą. Odtąd wszyscy żyli szczęśliwie i nigdy więcej nie byli smutni.

  • Jak dawno temu wyglądała Biała Kraina?
  • Jacy byli ludzie w tej krainie?
  • Co postanowił zrobić król?
  • Jakie kolory dostał król od czarnoksiężnika?
  • Czy te kolory wystarczyły, by pomalować całą krainę?
  • Czy czarnoksiężnik podpowiedział królowi, jak wykorzystać kolory?
  • W jaki sposób król rozwiązał zagadkę i czego się dowiedział?

 

2 „Podstawowe kolory i ich pochodne”   

Połącz ze sobą kolory według poniższego wzoru. Jakie barwy powstały? Uzupełnij:

Przygotuj: kartki białego papieru, pędzle, paletkę malarską lub coś do mieszania farb, farby w kolorze: czerwonym, niebieskim, żółtym.

                       +                     =

                       +                     =

                       +                     =

3.„O jakim kolorze będziemy dzisiaj mówić?”

Rozwiąż poniższe zagadki. Jak myślisz, co łączy wszystkie te przedmioty? O jakim kolorze będziemy dzisiaj mówić?

W lato pięknie cię opali,

W zimę trzyma się w oddali.

Mieszka w niebie, jest gorące.                                                                                                                                                                     

Każde dziecko lubi                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             

Wyrósł na drodze,

Na jednej nodze

Wygląda jak słońce,

Ma ziarenek tysiące.

.

Nie widać ich w ciągu dnia,

Chociaż są nad nami.

Można je zobaczyć tylko wieczorami.

Barwy żółtej ona cała,

Do herbaty doskonała.

Jest w niej dużo witaminy,

Kwaśny w smaku sok z…

 

4. Otwórz karty pracy TROPICIELE 4 na stronie 29 i wykonaj polecenia 🙂

 

5. „Żółty parzy”

Zaproponuj rodzeństwu lub rodzicom wspólną zabawę. Rzuć piłkę do przeciwnika, wypowiadając nazwę dowolnego koloru. Zadaniem przeciwnika jest złapanie piłki, gdy słyszy nazwę wszystkich kolorów oprócz żółtego. Jeśli piłka nie zostanie złapana na inny kolor niż żółty lub zostanie złapana na kolor żółty, to przeciwnik oddaje „fant”. Na koniec gry należy wykupić fanty np. śpiewając piosenkę, recytując wierszyk lub tańcząc 🙂

 

 6. Otwórz książkę do czytania TROPICIELE na stronie 78 i wykonaj polecenia 🙂

Zostaw komentarz

Name*

Website

Komentarz

Zmiana wielkości tekstu
Kontrast

Korzystając z naszej strony, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies . Zaktualizowaliśmy naszą politykę przetwarzania danych osobowych (RODO). Więcej o samym RODO dowiesz się tutaj.