Zajęcia 19
22.04.2020r.
Grupa: Sowy (zerówka)
Temat: Od buraka do lizaka
Do pobrania: Sowy – Zajęcia 19
Cele ogólne:
– Pozyskanie wiadomości na temat buraków cukrowych i etapów powstawania cukru.
Przebieg zajęć:
- Poproś rodzica o przeczytanie krótkiego opowiadania. Wysłuchaj go uważnie i spróbuj odpowiedzieć na moje pytania.
Słodka opowieść
Alicja Cholewa
Wpadłem na chwilę do Marty. Dostała nowe puzzle i nie mogła sobie poradzić z ich
ułożeniem. Postanowiłem jej pomóc i z chwili zrobiła się godzina. Piliśmy herbatę owocową.
Pachniała lasem i malinami. Właśnie kończyliśmy układanie, kiedy do pokoju weszła mama
Marty.
– Kto rozsypał cukier? – zapytała, podchodząc do stołu, i po chwili zaczęła zgarniać z obrusa
białe kryształki. – No tak, jak zwykle nie ma winnego – mrugnęła do nas wesoło.
– Oj mamusiu, wysypało się – tłumaczyła Marta.
– No właśnie wysypało się – wtórowałem.
– Teraz cukier jest tani, ale kiedyś dawno temu, jedli go tylko bardzo bogaci ludzie – wtrąciła
mama.
– Naprawdę? – zapytaliśmy prawie równocześnie.
– Dawano go też chorym, żeby szybciej wracali do zdrowia – uśmiechnąłem się do Marty i
odezwałem się z nutką zazdrości w głosie.
– Ale ci chorzy mieli się dobrze. Ostatnio bolało mnie gardło, jednak zamiast cukru musiałem
zażywać gorzkawy syrop.
– Mamusiu, a z czego robi się cukier? – przerwała mi Marta.
– Otrzymuje się go z trzciny cukrowej i oczywiście z buraków cukrowych. Sok wyciśnięty z
tych roślin gotuje się, aż powstaną z niego kryształki. Można je potem barwić farbami
spożywczymi i różnie formować. Stąd w sklepach tyle cukierków, lizaków i draży.
– A czy wiesz Marcinku, czym słodzili potrawy twoi ukochani Indianie? – próbowałem sobie
przypomnieć, jednak w końcu poddałem się i poprosiłem panią Olę o podpowiedź.
– Wiele roślin zawiera słodkie substancje. Indianie do produkcji syropu wykorzystywali sok z
drzewa klonu. A teraz – zwróciła się do nas – zgadywanka.
– Kto mi powie, jak wygląda burak cukrowy? – Uniosłem do góry palec – ja, ja – zawołałem.
– Jest duży, ma biało-szarą głowę i wielkie zielone liście, acha – i rośnie na polu.
– A jak się nazywa fabryka, w której powstaje cukier? – tym razem Marta była pierwsza.
– To cukrownia. Tam ogromne samochody i ciągniki zwożą buraki z pól.
– Wspaniale – mama była bardzo zadowolona.
– W takim razie jeden do jednego. Nie ma pokonanych. Obydwoje zwyciężyliście. A oto
wasza nagroda – mamusia Marty położyła na stole dwa duże kolorowe lizaki.
– Hurra, hurra – podskakiwaliśmy z Martą, radośnie pokrzykując.
– Kiedy je zjecie, nie zapomnijcie umyć zębów – poprosiła, wychodząc z pokoju.
Moje pytania:
- Z jakich innych roślin, oprócz buraków cukrowych, można uzyskać cukier?
- Czy dawno temu wszyscy ludzie mieli dostęp do cukru?
- Dlaczego cukier podawano chorym ludziom?
- Co to znaczy, że cukier krzepi?
- Zapraszam Cię do obejrzenia krótkiej bajki, która opowiada o tym, jak powstaje cukier 🙂 => https://www.youtube.com/watch?v=mxn-VJ1vcF8
- „Od buraka do lizaka” – praca plastyczna.
Przygotuj: 4 białe kartki, kredki / pisaki
Poproś rodzica o przeczytanie poniższych haseł lub zrób to samodzielnie. Na osobnych kartkach narysuj po kolei to, co przedstawia podane polecenie. Jeśli wszystkie cztery obrazki będą już narysowane, ułóż z nich historyjkę obrazkową (możesz ponumerować kartki lub skleić je taśmą w odpowiedniej kolejności).
Z CUKRU POWSTAJĄ LIZAKI |
MASZYNA ZBIERA BURAKI CUKROWE Z POLA |
PANI SPRZEDAJE LIZAKI W SKLEPIE ZE SŁODYCZAMI |
ROLNIK ZAWOZI BURAKI DO CUKROWNI. |
- Czas się trochę poruszać! Proponuję Ci świetną zabawę ruchową
https://view.genial.ly/5e8f24d6602d4b0e2631178e .
Uruchom link i postępuj zgodnie z poleceniami! 🙂
- Jeśli masz ochotę jeszcze trochę się pobawić, zachęcam Cię do ułożenia puzzli!
DOBRA ROBOTA!
BRAWO!
🙂